
Zzp’en als receptionist klinkt aantrekkelijk: jij bepaalt wanneer je werkt, hoeveel uren je maakt en welke opdrachten je aanneemt. Je hebt vrijheid in je werk én kunt leuk verdienen. Er is alleen wel een addertje onder het gras waar je misschien niet zo snel aan denkt: het urencriterium.
Haal je jaarlijks geen 1225 uur werk als receptioniste? Dan kun je belangrijke aftrekposten mislopen en kan die vrijheid als zzp’er ineens flink duur worden. In deze blog leggen we je uit hoe dit precies zit en wanneer het voor jou verstandig is om als zzp’er te werken of een andere optie te overwegen.
Hoe werkt het urencriterium?
Laten we beginnen met een snelle uitleg: hoe werkt het urencriterium nou precies? De Belastingdienst heeft vastgesteld dat je 1225 gewerkte uren moet maken als zzp’er in een jaar. Dat komt neer op ongeveer 24 uur per week - zonder vakanties.
Je mag hierin de uren meerekenen die je besteedt aan het vinden van nieuwe klanten, het bouwen van een zakelijke website of het maken en sturen van facturen. Zaken als reistijd naar jouw opdracht worden niet meegerekend in de uren.
Deze 1225 uur moet óók gehaald worden wanneer je halverwege het jaar jouw onderneming als zzp'er start. Begin je dus in maart van 2025 met ondernemen, moet je in dat jaar ook 1225 uren maken. Dit wordt niet naar rato van wanneer je bent begonnen berekend.
Wanneer je deze 1225 uur niet haalt, kom je niet in aanmerking voor ondernemersvoordelen als:
- Zelfstandigenaftrek: je mag een bedrag aftrekken van jouw winst als ondernemer. Hierdoor verlaag je het inkomen waar je belasting over hoeft te betalen. In 2025 is dit bedrag 2470 euro.
- Startersaftrek: als je in de eerste 5 jaar van je onderneming zit mag je binnen die vijf jaar 3 keer de startersaftrek toepassen. Dit is - net als de zelfstandigenaftrek - een bedrag dat je van je winst af mag halen. In 2025 was dit 2123 euro.
Wanneer je niet aan het urencriterium voldoet, zou je in 2025 dus 4593 euro aan aftrekposten mislopen. Dat betekent dat je meer belasting betaalt.
ZZP receptioniste
Daarbij komt dat je als zzp’er veel meer eigen kosten hebt. Denk aan:
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Ziekte of vakantie - betaal je jezelf door?
- Marketing en werven van nieuwe klanten
- Boekhouder of facturatie-software
- Pensioensparen
- Opleiding en bijscholing
Wanneer je het urencriterium niet haalt, heb je misschien wel de vrijheden van een zelfstandige, maar pluk je daar (fiscaal) niet de vruchten van. Je loopt zelfs meer risico, omdat je niet het financiële vangnet hebt waar receptionistes in loondienst wel van profiteren. Bijvoorbeeld doorbetaling bij ziekte.
Loondienst of zzp als receptioniste?
Zeker als receptioniste is dit goed om over na te denken. Vaak werk je als zzp’er op invalsbasis voor één of twee dagen (of in de vakantie). Het is vooraf lastig inschatten hoeveel uren je hier precies mee maakt. Ook is het werk onregelmatig: op de piekmomenten als vakanties vliegen de opdrachten je om de oren, maar soms blijft het stil als alle vaste krachten er weer zijn.
Twijfel je over loondienst of zzp? Stel jezelf deze vragen:
- Heb ik vaste opdrachtgevers en klanten die me genoeg uren garanderen?
- Ziet het er naar uit dat ik het urencriterium (met speling) ga halen?
- Krijg ik stress van het zoeken van nieuwe klanten, of juist energie?
Heb je het gevoel dat je het urencriterium niet gaat halen en wil je daar niet de dupe van worden? Dan is werken bij Receptioniste.nl misschien wel iets voor jou.
Wij bieden je de voordelen van werken in loondienst (een contract, doorbetaling bij vakantie en ziekte, pensioen) én de ruimte om bij verschillende bedrijven ervaring op te doen.
Geen kostbare tijd en moeite kwijt zijn aan klanten werven: wij vinden en matchen opdrachtgevers met jou. Jij krijgt:
- Doorbetaling bij ziekte
- Vakantiedagen
- Opbouw van pensioen
- Reiskostenvergoeding
En hebt geen stress over het wel of niet halen van het juiste aantal uren.
Klinkt dit als iets voor jou? Neem vrijblijvend contact met ons op om kennis te maken.
Wil je alvast weten wat voor functies wij aanbieden? Kijk dan hier.